Wij hebben al een flink aantal jaren een labrador. Zo’n chocoladebruine. En dat beest verhaart. Het is geen gewone rui, nee, je kunt er een extra hond van bouwen. En dan hebben we sinds kort ook een Britse Korthaar. Een raskat, ja. Maar laat dat korte haar maar weg. Zijn haren trekken in alle stoffen die we in huis hebben. De bank, stoelen en in alle naden en spleten van de vertrekken waar we niet eens het bestaan van wisten. Om maar te zwijgen van het kattenbakgruis dat her en der verstuift als een tsunami van uitgegraven poep en pies. Ja, Baloo de hond en Janssen de kat, ze rommelen wat aan.
Aangezien mijn Lief in haar rolstoel nu niet bepaald behendig is met de stofzuiger, is ondergetekende altijd de banaan. En we hebben best een sterk apparaat, maar niet toereikend genoeg meer voor de bende die alle vierpoters veroorzaken. Overigens is de vierwieler hier in huis ook verantwoordelijk voor het meenemen van haar, zand en andere niet te traceren troep. De huidige stofzuiger die langzaamaan ook een bejaarde leeftijd gaat bereiken, krijgt het niet meer voor elkaar alles spic en span te houden. Dus op zoek naar een andere zuiger!
Dyson! Die van de reclame!
Aangezien je doodgegooid wordt met reclame op televisie, kom je wel eens op een briljante oplossing voor problemen die feitelijk geen problemen hoeven te zijn. Naast HG, die handig is voor de vaginale schimmel (ergens haal ik iets door elkaar?), is er weinig te bekoren van wat ik zou willen aanschaffen of nodig heb. Maar bij de commercial van de Dyson V6 Animal bleef ik toch even hangen. De Dyson V6 Animal. Het klinkt als een geile sportwagen voor mannen met een midlifcrisis. Maar niets is minder waar …
Het is een stofzuiger die, naar eigen zeggen, al de haren van huisdieren verwijdert. Een draadloze ook nog. In ons geval handig, want het komt regelmatig voor dat de hond op het snoer gaat liggen, de kat eraan knaagt en de enige wheely alhier het snoer doormidden rijdt. En hun wervelstorm-techniek sprak mij aan. Ik zocht hun website op, zag een stofzuiger met Animal staan en bestelde die. Bij ontvangst een paar dagen later bleek dat ik niet de V6 Animal, maar de DC62 Animal had besteld. Het mocht de pret niet drukken. Ik ging zuigen, daar ging het mij om.
Dat was snel …
Nadat het apparaat opgeladen was, ging ik ermee aan de slag. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er elke dag gestofzuigd wordt en er dus geen tapijt aan haar ligt. Mocht iemand die illusie hebben, nee dus. Ik was nog niet halverwege en toen zag ik aan de bijgeleverde harde-vloeren-borstel-met-turbo dat de haren niet werden opgezogen, maar aan de borstel bleven hangen. Ik vond het al zo gek dat de kat meende een nieuw harig vriendje te hebben opgedaan. Toch zoog ik vrolijk verder.
Na een halve kamer, ons appartement is om en nabij de honderd vierkante meter, hield het apparaat het voor gezien. Accu op. Dat was natuurlijk flink balen, want nu moest ik de oude stofzuiger pakken om alles toch enigszins leefbaar te maken. Ik was best een beetje teleurgesteld, want ik meende toch echt een kanon van een zuiger te hebben binnengehaald en speelgoed met turbo’s, het blijft een mannending, niet?
Dat was snel!
Ik schreef een email naar de Dyson Helpdesk en legde mijn verhaal keurig voor. En serieus, binnen het uur kreeg ik een antwoord. Maar niet hetgeen ik verwachtte. Want ten eerste had ik natuurlijk de stofzuiger uit een andere serie aangeschaft (mijn eigen schuld), en ten tweede voldeed het apparaat niet aan mijn verwachtingen. Immers, een stofzuiger die halverwege je haarballenbak annex woonkamer, ermee ophoudt, het is geen feest.
Zoals ik al zei, een antwoord waar ik niet echt op zat te wachten. Volgens Dyson is de mijne niet geschikt om een heel appartement mee te zuigen, kan ik met een muntje de borstel uit elkaar halen en de haren handmatig vervangen en als klap op de vuurpijl, ik mocht hem niet meer ruilen of retourneren, want ik had hem al gebruikt! Volgens mij kun je vaak pas iets vinden van een product wanneer je het gebruikt. Mijn inziens kijk je niet naar de doos en zeg je dan, dat is niks!
It sucks!
Na meerdere berichten over hun klantenafhandeling, kreeg ik sterk het gevoel niet gehoord te worden. Hetgeen jammer is, want het is absoluut geen slechte stofzuiger. Maar voor ons is ie dus net te min. Mijn verzoek om samen tot een passende oplossing voor beide partijen te komen, is nog immer onbeantwoord. Maar desondanks vertrouw ik erop dat Dyson contact met me opneemt en we er toch uitkomen. Ondertussen met stoffer en blik aan de gang, maar dat terzijde.
Ik wacht op Dyson …
Ohhh…hahahaha sorry…ik moest even lachen om al je beschrijvingen…ik ben een beelddenker en verzin er terplekke nog een paar zaken bij! Neemt niet weg dat dit een ‘kat in de zak’ aankoop is. Euhh nee ‘ hond en kat niet in de stofzak’ dus. Ik ben sowieso geen fan van Dyson…veel lucht weinig wol (haar) opzuig apparaat! Ik heb een tip…geen snoerloos geval want die houden het na een kwartier of minder voor gezien…ik heb een AEG supercyclone zonder stofzak maar met een verlengsnoer. Katten en honden verdwijnen als sneeuw voor de zon…de kleinkinderen ook, die zwaaien dan even naar me via het doorkijkvenstertje!